Skip to content
Skip to service links: contact, tools, help, the group
Skip to search
Skip to main navigation
Skip to sub navigation
Skip to Footer with links to masthead, print, email a friend and disclaimer
 

Uppmärksamhet på och förebyggande av bedrägeri

Som marknadsledare inom internationella transporter, är DHLs varumärke känt över hela världen. DHL tar allvarligt på att skydda våra kunder och deras känsliga information. Vi uppmuntrar dig att vara uppmärksam på eventuellt bedrägligt beteende hos illvilliga parter som använder DHLs varumärke.

Bedrägligt användande av DHLs varumärke

Försök har gjorts att lura Internetshoppare, genom otillåten användning av DHLs namn och varumärke, via e-postmeddelanden och grafik som visas på sidan, att dessa har kommit från DHL.

I de flesta fall gäller meddelandena försäljning av konsumentvaror via Internet, där betalning kan krävas innan varorna levereras.

Observera att DHL inte kräver betalning på detta sätt. DHL inkasserar bara pengar som ska betalas för officiella DHL-relaterade fraktkostnader.

Detta säkerhetsmeddelande påverkar inte skyldigheten för en mottagare att betala frakt, tull, moms eller liknande avgifter, om det är korrekt att dessa ska betalas vid tidpunkten för leveransen.

DHL tar inget ansvar för eventuella kostnader, avgifter eller betalningar som felaktigt har uppkommit på grund av bedräglig verksamhet.

Observera att om du fått ett e-postmeddelande som antyder att DHL försöker leverera ett paket och man begär att du öppnar en e-postbilaga för att påverka leveransen, så är detta e-postmeddelande en bluff; paketet existerar inte och bilagan kan vara ett datavirus.

Öppna inte bilagan. E-postmeddelandet och bilagan kommer inte från DHL.

Om du är osäker på pålitligheten när det gäller en webbplats som använder DHLs varumärke, kan du alltid få tillgång till DHLs webbsidor genom vår globala webbplats.

Vi ber dig rapportera till DHL Customer Service om du får bedrägliga eller misstänkta DHL e-post-meddelanden.

DHL kan inte hållas ansvariga för handlingar som utförs av en tredje part, men vi jobbar hårt för att förhindra och upptäcka så många bedrägerier som möjligt. Vi aviserar aldrig på engelska utan på det lokala språket i respektive land.